Den finanční gramotnosti na 1. stupni

přidáno: 30. 9. 2018 23:05, autor: Zdena Velebová

21. září 2018 jsme si na prvním stupni prožili Den finanční gramotnosti. Druháci a třeťáci si nakládání s financemi zažili na vlastní kůži, protože byli právě ve škole v přírodě, kde si v obchodě mohli nakoupit něco dobrého k snědku.

Žáci čtvrtého a pátého ročníku se na skutečné nákupy teprve připravovali – někteří dělali nákup pro celou rodinu, jiní řešili rodinný rozpočet a nezbytné měsíční výdaje.

Ve 4. A se žáci o finanční gramotnosti bavili již od pondělí. Nejprve přemýšleli, co to vlastně je a zda se jich ta dvě zvláštní slova vůbec týkají. Ve společné diskuzi zjistili, že ano a že by se o tomto tématu rádi dozvěděli víc. Aby bylo naše nakupování zajímavější, využili jsme téma celoroční hry Harry Potter. Žáci měli zakoupit vybavení Harryho na jeho první školní den. Ve skupinách zjišťovali, kolik peněz má Harry uloženo v bance, vybírali pomůcky ze seznamu a počítali, zda si mohou dovolit koupit sovu, nebo se musí spokojit pouze s krysou. Kdo ušetřil na levnějším vybavení, mohl si za zbylé peníze koupit kouzelné cukrovinky.

Ve 4. B věnovali finanční gramotnosti 2 vyučovací hodiny. Společně si promluvili o hodnotě peněz, jakým způsobem jsou bankovky chráněny proti padělání, proč se vyplatí šetřit a jak drahé jsou různé věci, které běžně kupují. Na základě toho děti ve skupinkách vypracovávaly pracovní listy, kde se musely rozhodovat, jaké jsou věci, za které musíme platit, a které jsou naopak jen přežitek. Každý si vyzkoušel navrhnout svou vlastní bankovku, s vlastním designem a hodnotou. Všichni samozřejmě doufáme, že se jejich návrh jednoho dne uskuteční. :-) Na závěr dostali děti letáky z obchodních řetězců a za 170 Kč mohli cokoli ´nakoupit´ pro svou rodinu. Všichni tedy stříhali, nalepovali a počítali peníze za jednotlivé položky. Bylo hezké vidět, že děti nemyslely jen na sebe, ale ´kupovali´ bonboniéry pro celou rodinu, piva pro tatínky či sladkosti pro sourozence. Nejednou se žáci zarazili nad velkými cenami některých potravin a zjistili, že za 170 Kč toho doopravdy moc nenakoupí a museli tedy dávat velký pozor na to, aby rozpočet nepřesáhli.

V 5. A dali žáci hlavy dohromady, aby se jim podařilo splnit tři skupinové úkoly. Vše se týkalo tématu nakupování. Kolik nákup stál, zda stačily peníze a kolik peněz zbylo nebo naopak chybělo. Ve zbytku hodiny pak hledali počet možností, jak se dají zaplatit určité částky (150, 200, 400 Kč), jestliže máme k dispozici pouze padesátikoruny, stokoruny a dvousetkoruny.

5. B si finanční gramotnost vyzkoušela pomocí moderních technologií. Navštívili počítačovou učebnu, kde si na webu věnovanému finanční gramotnosti procvičili své dovednosti. Po celou dobu jim dělala společnost Zlatka, která je za správné odpovědi odměnila zlatými mincemi, za které si vybavili své virtuální akvárium.

Mgr. Eva Pelikánová


 

Comments