Význam slova a dokončování citátů na 1. stupni

přidáno: 17. 3. 2017 1:13, autor: Zdena Velebová

Třetím rokem  si březen, jakožto měsíc knihy, užíváme s různými soutěžemi, které se týkají knih, čtenářské gramotnosti, citátů.

První týden jsme si hráli se slovy. Děti na prvním stupni hádaly, tipovaly, vyhledávaly pojmy ze staré školy.

A začali jsme celkem zhurta. První slovo ŠKAMNA naše žáky potrápilo asi nejvíc.

Škumpa (strom) se nabízela, ale protože děti věděly, že jde o školu, další tipy byly už méně romantické – učebna, šatna, předmět. Do škamen se dříve zasedalo. Je to školní lavice.

KALAMÁŘ – další krásné slovo. Tak, co? Je to kalendář? Jméno? Pero? Ingoust(Inkoust)?

Ne. Jde o lahvičku na inkoust.

Když jsem chodil do školy, učil jsem se litery. Bohužel, tuto říkanku nikdo z našich žáků neznal. Kdyby ji totiž uměli, věděli by, že LITERA je písmeno, nikoli známka, učebna, předmět ani literatura nebo namalovaný obrázek. Správně odpovědělo pouze šest dětí.

Poslední hádání mělo být odpočinkové - SLOVA VYŇATÁ. A bylo. Téměř všichni věděli, že jde o slova vyjmenovaná. Tato slova se učí až ve třetí třídě, proto je důležité ocenit zapojení druháků a dokonce jednoho prvňáčka, který si myslel, že slova vyňatá jsou medvídci. Mně by se tedy takoví medvídci líbili.

Týden jsme hledali význam slova. Další dny se budeme snažit dokončit citáty o škole, učitelích a žácích, možná i o životě. Doufejme, že se budeme dobře bavit.
 
Mgr. Pavlína Absolonová
 
Comments